Når du skal arrangere en event, så er det flere ting du skal huske på, som for eksempel markedsføring, underholdning og ikke minst innhold.  Profesjonelle møte- og eventplanleggere vet hvordan det hele skal gjøres, og her gir de deg 5 gode råd til hvordan du kan gjøre ditt arrangement til årets mest vellykkede begivenhet!

Bruk sosiale medier

Det er et stort potensiale i sosiale medier når det kommer til  PR og markedsføring. Start med å finne ut om målgruppen din i det hele tatt befinner seg på sosiale medier, og hvilke medier de eventuelt bruker. Så er det bare å komme i gang!

Hvis du er aktiv på store plattformer som Facebook og Twitter, kan du nå ut til dine potensielle deltakere der de er. Facebook gir deg f.eks. muligheten til å opprette og sende invitasjoner til forskjellige arrangementer og lage målrettede annonser. Med en hashtag på Twitter kan du enkelt og raskt få folk til å snakke om arrangementet og gi det enda mer omtale. Andre sosiale plattformer, som f.eks LinkedIn og Google+ er også gode alternativer hvis målgruppen din bruker disse.

Involver foredragsholderne dine

Når du har funnet foredragsholderne dine, kan du be dem om å bidra til å spre ordet om arrangementet også. Foredragsholdere ønsker ofte å bli assosiert med et attraktivt arrangement, så deling av informasjon kommer både foredragsholderne og arrangementet til gode.

God underholdning

Det er viktig med underholdning til ditt event, slik at formidling av fakta og informasjon blandes med noe som kan gi hjernen en liten pause. Underholdning åpner dessuten for sosial interaksjon og øker deltakernes fokus under møtet eller foredraget, ettersom de har noe ekstra gøy å se frem til. 

Førsteklasses innhold

Du kan ikke bare levere et overveldende show uten at arrangementet har et faktisk innhold. Det er viktig å finne ut hva deltakerne vil ha ut av arrangementet, og ut fra det finne en rød tråd for innholdet og holde seg til det. Om folk kommer til arrangementet ditt eller ikke avhenger mye av typen innhold du tilbyr. Så planlegg et event med en klar profil for å kunne oppfylle deltakernes forventninger.

Tilbakemelding

Husk å følge opp etter arrangementet. Be deltakerne om deres mening om hva som fungerte bra og mindre bra. Prøv å stille åpne spørsmål som gir mer personlige svar. Lytt til tilbakemeldingene du får, og gjør så mange ønskede endringer som mulig for neste gang. På denne måten viser du at du lytter til deltakerne dine, respekterer deres meninger, og at du streber etter å alltid utvikle og forbedre eventene dine.