For bedrifter, store som små, er det tilnærmet obligatorisk å være til stede på nett. Selv for lokale håndverkere, eller en liten lokal kiosk, er det helt enkelt nødvendig å være der kundene søker etter deg. I dag er det naturlig for mange nystartede bedrifter å begynne med å opprette en side på Facebook og andre sosiale medier. Dessuten kan det være smart å registrere seg på tjenester som http://www.bedriftsbasen.no/, for å være tilgjengelig alle steder der folk søker. Samtidig vil det også før eller senere være behov for en egen nettside.

Tilpass nettsiden til bedriftens behov

Enkelhet er sannsynligvis det aller viktigste for en liten bedrift. Eieren av et enkeltpersonforetak har ikke tid til å oppdatere en nettside hver dag, eller lære seg komplisert programmering. Derfor finnes det også et marked for svært enkle ferdig nettsider – men disse koster gjerne noen tusenlapper når et av de norske selskapene skal lage de.

Det kan være vel så greit å benytte seg av en av de store leverandørene av såkalt «hosting», det vil si leverandører som selger en pakke med domenenavn, lagringsplass og et enkelt verktøy for publisering av innhold.

I 2021 skjer alt selvfølgelig i skyen

Det er lenge siden det var nødvendig med egen programvare for å lage nettsider, husk at til og med profesjonelle verktøy som Adobe Creative Cloud i dag befinner seg nettopp i skyen. Det betyr også at alle nettside-leverandører kan tilby en skyløsning der du kan administrere ditt eget innhold.

For de fleste mindre bedrifter med mange nettbutikker på woomultistore.com bør en slik mellomløsning være å foretrekke. En nettside som bedriften har full kontroll over, som ikke koster en formue å lage eller oppdatere, og som samtidig gjør akkurat det den skal. Til syvende og sist er det enkle ofte det beste, og det gjelder faktisk også når du skal velge leverandør av nettside til bedriften.